پیامبر (ص) : مراسم ازدواج را آشكار برگزار كنید و خواستگاری را پنهان
جستجوی پیشرفته لباس (4020لباس عروس و مجلسی)
نوع لباس
لباس عروس
لباس مجلسی
مدل
همه
مدل لباس طرح A
مدل لباس سلطنتی
مدل لباس ماهی
مدل لباس پرنسس
مدل لباس کلوش
سایر
یقه
همه
یقه پشت گردنی
یقه خشتی
یقه دکلته
یقه دلبری
یقه قایقی
یقه گرد
یقه هفت
یقه یکطرفه
آستین
همه
آستین بدون آستین
آستین کوتاه
آستین سه چهارم
آستین بلند
قد لباس
همه
کوتاه
بلند
دنباله دار
سال
همه
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
سایر
برند
همه
آنابل
آنایز بریدال
آنترا
ابد محفوظ
ادسو
اسپوزابلا
استلا یورک
الفرد انگلو
الما نویا
الور
الیزابتا پلیگنانو
ایر بارسلونا
ایمپرسشن
برایدز بای هاروی
برتا بریدال
پاپیلیو
پرونویاس
تینا والردی
جاستین الکساندر
جاسمین امپایر
درسارا
دمتریوس
دمینیس
دومو آدامی
رزا کلارا
سایر
سوترو و میجلی
سوفیا تولی
سوییتهرت
فرانک سارابیا
فلارا زایچک
کاسیمینا
کالکتور
کوزموبلا
کیتی چن کوچر
گالیا لاهاو
لاسپوزا
لونا نویاس
مادلین گاردنر
ماریا کارین
مانو گارسیا
مگی سوترو
موری لی
مون چری
میس پاریس
نیکول اسپوز
ونوس
یان استوارت
امتیاز
همه
5-4 ستاره
4-3 ستاره
3-2 ستاره
2-1 ستاره

آشنایی با ۵ زبان عشق + دانلود رایگان کتاب صوتی

ابتدا وارد/عضو شوید
میانگین: 4٫7
کتاب پنج زبان عشق رازهایی برای داشتن عشقی پایدار

دکتر “گری چاپمن”، کتاب پنج زبان عشق: رازهایی برای داشتن عشقی پایدار را در سال ۱۹۹۲ نوشت که با فروش بیش از ۱۱ میلیون نسخه، جزء ۱۰۰ کتاب پرفروش دنیا بوده و به ۴۹ زبان نیز ترجمه شده است. در این کتاب، زبان عشق یک فرد را روش ابراز عشق به آن فرد تعریف کرده‌اند. چاپمن پس از سال‌ها تحقیق و مشاوره، عنوان کرد که فقط ۵ زبان عشق (Five Love Languages) وجود دارد:

  1. تائید و تشویق (Words of Affirmation)
  2. اختصاص وقت (Quality Time)
  3. هدیه دادن (Receiving Gifts)
  4. خدمت کردن (Acts of Service)
  5. تماس فیزیکی (Physical Touch)
پنج زبان عشق گری چاپمن

پنج زبان عشق گری چاپمن

در این مطلب بطور کامل با زبان های عشق آشنا می‌شوید. توضیح می‌دهیم که بعد از ازدواج، چه بر سر عشق می‌آید و چگونه به کمک زبان عشق بر طلاق و کدورت‌های زوجین غلبه کنید. حتما پس از یافتن نیمه گمشده تان، نگاهی به مطلب برنامه ریزی عروسی صحیح بیاندازید.

برای یافتن زبان عشق خود می‌توانید تست روانشناسی ۵ زبان عشق را انجام دهید. این تست در قالب یک پرسشنامه ۳۰ سوالی ۲ گزینه‌ای است که تقریبا به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

دوستان لطفا نظر و یا تجربه تون درخصوص ۵ زبان عشق را از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

جهت دانلود رایگان کتاب ۵ زبان عشق بصورت pdf و فایل صوتی به انتهای مطلب رجوع کنید.

فهرست مطالب :

  1. پس از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید؟
  2. پر نگه داشتن مخزن عشق
  3. حس خوب عاشقی
  4. عبور از حس خوب عاشقی به عشق واقعی
  5. زبان عشق اول: تائید و تشویق
  6. زبان عشق دوم: اختصاص وقت
  7. زبان عشق سوم: هدیه دادن
  8. زبان عشق چهارم: خدمت کردن
  9. زبان عشق پنجم: تماس فیزیکی
  10. روش کشف زبان عشق
  11. چند نکته کوتاه
  12. دانلود رایگان کتاب
پس از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید

پس از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید

پس از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید؟

داستان واقعی یکی از مراجعین به دکتر چاپمن: من تا حالا ۳ بار ازدواج کرده‌ام که اولین ازدواجم ۱۰ سال طول کشید، دومی ۳ سال و آخری ۶ سال. در هر سه بار قبل از شروع زندگی مشترک زیر یک سقف، همه چیز خوب بود؛ اما بعد از ازدواج بهم می‌ریخت. تمام عشقی که فکر می‌کردم نسبت به همسرم دارم و عشقی که به نظر می‌رسید او نسبت به من دارد، بر باد می‌رفت. من نسبتا باهوش هستم و در کارم موفقم، اما علت این موضوع را نمی فهمم.

ازدواج اول: در ازدواج اول، سه چهار سال زندگی خوبی داشتیم و بعد از تولد بچه، انگار همسرم فقط به بچه توجه می کرد و به من نیازی نداشت. واقعا سعی خودم را کردم اما پس از مدتی دیگر هیچ عشقی بین ما وجود نداشت.

ازدواج دوم: در ازدواج دوم فورا بعد از ازدواج، با هم درگیر شدیم.

ازدواج سوم: فکر می کردم ازدواج آخرم با دو ازدواج قبلی تفاوت داشت. دو سال نامزد بودیم و تصور می‌کردم که برای اولین بار معنی عاشق شدن رو می‌فهمیدم و کاملا حس می‌کردم که او هم عاشق من است. بعد از ازدواج، همچنان ابراز عشق می‌کردم، به او می‌گفتم چقدر زیباست و دوستش دارم. اما چند ماه بعد از ازدواج شروع کرد به گلایه کردن که چرا آشغال دم در نمی‌گذاری و مرا متهم کرد که به او اطمینان ندارم. قبل از ازدواج هر کاری می‌کردم از نظرش عالی بود اما بعد از ازدواج، از نظر او هیچ کاری را درست انجام نمی‌دادم. درنهایت عشقم از بین رفت و تبدیل به نفرت شد.

واقعا بعد از آغاز زندگی مشترک و عقد رسمی، چه بر سر عشق می‌آید؟
آیا این اتفاق برای همه می‌افتد یا مختص من است؟
آیا علت بیشتر طلاق ها همین موضوع است؟
چطور عشق در بعضی زندگی ها باقی می‌ماند؟

گاهی اوقات پاسخ هایی به این سوالات داده می‌شود که با اصطلاحات علم روانشناسی، نامفهوم و غیرمفید است. گاهی هم با طنز و یا بصورت سنتی پاسخ داده می‌شوند که تاثیر مثبتی ندارند. چرا افراد کمی، راز زنده نگه داشتن عشق را می‌دانند؟ چرا یک زوج در یادگیری مهارت های ارتباطی در کارگاه‌های ازدواج بسیار عالی هستند اما در خانه نمی‌توانند پیاده کنند.

مشکل اینجاست که یک حقیقت اساسی را از یاد برده‌ایم :
مردم به زبان های عشق متفاوتی صحبت می‌کنند.

اگر با فردی روبرو شویم که با زبانی متفاوت صحبت می‌کند، ارتباط ما محدود می‌شود. در مورد عشق نیز این موضوع صادق است. در مثال بالا و در ازدواج سوم، جمله “چقدر زیبا هستی” ابراز عشق به همسر با زبان “تائید و تشویق” است درحالیکه همسرش زبان او را نمی‌فهمیده است. در واقع برای عشق ورزیدن موثر بایستی زبان عشق همسرش را می‌دانست و مثلا به زبان “خدمت کردن” ابراز عشق می‌کرد.

نتیجه سال‌ها مشاوره ازدواج دکتر گری چاپمن این است که ۵ زبان عشق وجود دارد. در هر زبان، روش‌های ابراز عشق متفاوتی وجود دارد که هر چه فهم همسرتان بیشتر باشد، با روش‌های بیشتری می‌توان عشق ورزید. به ندرت یک زن و شوهر زبان عشق یکسانی دارند و مشکل از همینجا شروع می‌شود.

مخزن عشق

مخزن عشق

پر نگه داشتن مخزن عشق

روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که نیاز به عشق اولین نیاز احساسی انسان است. ما برای عشق، کوه ها را درمی‌نوردیم و از دریاها عبور می‌کنیم. روانشناسان اعتقاد دارند که هر فردی نیازهای احساسی اساسی دارد که برای داشتن ثبات روانی بایستی برآورده شوند و مهمترین نیاز احساسی، نیاز به عشق است (یعنی حس کنید که به کسی تعلق دارید و کسی شما را می‌خواهد).

عاشق شدن، مخزن عشق را بطور موقت پر می‌کند و بعد از خروج از حال و هوای عاشقی، نیاز به عشق مجددا خودش را نشان می‌دهد. زوج‌های زیادی به من گفته‌اند که “عشق ما به پایان رسیده است. قبلا حس می‌کردیم خیلی به هم نزدیکیم اما الان نه. دیگر از با هم بودن لذت نمی‌بریم.”

آیا میل به جدایی، به علت مخزن عشق خالی است؟ آیا با پر کردن این مخزن، زندگی مشترک دوباره احیا می‌شود؟ راه پر کردن مخزن عشق چیست؟

یاد گرفتن شیوه صحبت با زبان عشق همسرتان، می‌تواند رفتار همسرتان را به کلی تغییر داده، هزاران زندگی را نجات دهد و حال و هوای یک زندگی خوب را بهتر کند.

عشق واقعی

عشق واقعی

حس خوب عاشقی

دختری عاشق شده بود و فکر می‌کرد که معشوقش کامل است. رویاهای دختر عبارت بودند از: قرارست همدیگر را حسابی خوشحال کنیم. ما عاشق هم هستیم و هیچ چیز بر عشق ما غلبه نخواهد کرد. عشق ما بهترین چیزی است که تا حالا تجربه کرده‌ایم. البته ساده لوح نیستیم و می‌دانیم تفاوت‌هایی داریم و درباره تفاوت‌ها صحبت می‌کنیم و به توافق می‌رسیم.

دکتر “دورتی تنوف” به این نتیجه رسیده است که ابدی بودن حس خوب عاشقی یک داستان تخیلی است و طول عمر این نوع عشق (عشق در یک نگاه) کمتر از دو سال است. در نهایت فردی که این گونه عاشق می‌شود از ابرها پایین می‌آید و پا روی زمین می‌گذارد. چشم‌هایش باز می‌شود و نقایص طرف مقابل را می‌بیند. ویژگی شوخ طبعی که زمانی دوست داشتنی بود، آزاردهنده می‌شود. نقایص کوچک که نادیده می‌گرفتیم، به چشم‌مان بزرگ می‌شود.

اینجاست که بایستی گفت: به دنیای واقعی ازدواج خوش آمدید. جایی که جمله “امشب شام کجا برویم؟” به “چرا شیر نخریدی؟” تبدیل می‌شود. جایی که رنجش‌ها می‌توانند به آرامی عشق را کنار بزنند. تعجبی ندارد که برخی افراد از ازدواج می‌نالند. چه بر سر عشق آمد؟ آیا عشق واقعی نداشتید؟ خصوصیات عشق واقعی چیست؟

مشکل این است که خیال می‌کردید حال و هوای عاشقی تا ابد ادامه خواهد داشت. اگر تا ابد عاشق بمانید، در کار، تحصیل و … به مشکل برخواهید خورد. دانشجویی که عاشق می‌شود، نمراتش افت می‌کند چون مطالعه کردن برایش آسان نیست. زمانیکه حال و هوای عاشقی پایان می‌یابد (بطور متوسط دو سال)، طرفین شروع به ابراز خواسته‌های خود می‌کنند: یکی ماشین جدید می‌خواهد و دیگری مخالفت می‌کند، یکی می‌خواهد به دیدار والدینش برود و دیگری نمی‌خواهد.

اینجاست که افراد احساس می‌کنند دو راه دارند: یا به زندگی فلاکت بار و بدون عشق ادامه دهند و یا زندگی را تمام کنند. نسل جدید راه دوم را انتخاب می‌کنند و نسل قدیمی راه اول را. اما راه سومی نیز وجود دارد: عبور از حال و هوای عاشقی به عشق واقعی.

عبور از حس خوب عاشقی به عشق واقعی

راه تداوم زندگی مشترک آنست که بدانیم حال و هوای خوش عاشقی، موقتی است و بایستی پس از پایان یافتن آن، با همسر خود به دنبال عشق واقعی باشیم. عشق واقعی سبب می‌شود که عقل و احساس متحد شوند. در واقع اساسی‌ترین نیاز ما، عاشق شدن نیست بلکه بایستی صادقانه مورد عشق فرد دیگری قرار بگیریم. بعبارت دیگر من نیاز دارم که همسرم خودش انتخاب کند که عاشق من باشد. عشق واقعی، ارادی است و نه غریزی.

عشق واقعی با نوعی نگرش آغاز می‌شود که می‌گوید: من با تو ازدواج کرده‌ام و انتخابم این است که به علایق تو توجه کنم. سپس فرد عاشق، روش مناسبی برای ابراز عشق پیدا می‌کند. اینجاست که شناخت ۵ زبان عشق می‌تواند در ابراز عشق کمک تان کند. یکی از راه‌های کشف زبان عشق، انتقادهای همسرتان از رفتار شماست، زیرا برای نیازهای احساسی اصلی مورد انتقاد قرار می‌گیرید.

زبان عشق تائید و تشویق

زبان عشق تائید و تشویق

زبان عشق اول: تائید و تشویق

مارک تواین گفت: با یک تعریف خوب می‌توانم دو ماه زندگی کنم. بزرگی گفته که زبان قدرت مرگ و زندگی دارد. اگر همسر شما دارای زبان تائید و تشویق باشد، نیاز به حرف‌هایی دارد که روحیه‌اش را تقویت کند؛ مثلا گفتن عباراتی نظیر “اون کت خیلی بهت میاد”، “وای توی این لباس فوق العاده شدی” و “ممنون سر وقت اومدی دنبالم”.

خاطره‌ای از دکتر چاپمن: چندین سال قبل خانمی بهم گفت که طی نه ماه گذشته هر کاری کرده ولی نتوانسته شوهرش را متقاعد کند که اتاق خواب را نقاشی کند. من به اون پیشنهاد دادم که هرگز از رنگ زدن اتاق خواب صحبت نکند و همچنین برای کارهای خوب شوهرش، ازش تعریف کند. سه هفته بعد، همان خانم به دفترم اومد و گفت “جواب داد!”

البته هدف از تعریف زبانی، چاپلوسی کردن نیست بلکه وقتی از همسرتان تشکر می‌کنید، انگیزه همسرتان برای جبران بیشتر می‌شود. هدف عشق، رسیدن به چیزی که خودتان می‌خواهید نیست بلکه رسیدن به چیزی است که به نفع معشوق تان است.

روش‌های مختلف ابراز این زبان عشق می‌تواند “تعریف کردن”، “تشویق کردن”، “حرف محبت آمیز” و “درخواست متواضعانه” باشد.

زبان عشق اختصاص وقت

زبان عشق اختصاص وقت

زبان عشق دوم: اختصاص وقت

منظور از وقت گذاشتن این است که تمام توجه خود را به همسرتان بدهید. مثلا تماشای تلویزیون و گوش دادن به حرف‌های همسرتان، کار پسندیده‌ای نیست. عنصر اصلی در این زبان عشق، اختصاص وقت باکیفیت و توجه متمرکز است تا حس “با هم بودن” بصورت کامل ارضاء شود.

تفاوت زبان تائید و تشویق و این زبان در آن است که در حالت اول، تمرکز بر حرف‌هایی است که می‌زنید اما در حالت دوم، تمرکز بر حرف‌هایی است که می‌شنوید. برای گوش دادن باکیفیت بایستی با همسرتان تماس چشمی برقرار کنید، هیچ کار دیگری نکنید و برای این گوش کنید که درکش کنید نه اینکه مساله را حل کنید.

زبان عشق هدیه دادن

زبان عشق هدیه دادن

زبان عشق سوم: هدیه دادن

اگر زبان عشق همسرتان، دریافت هدیه است، به راحتی می‌توانید این زبان را یاد بگیرید! هدیه دادن بخش بزرگی از فرآیند عشق و نشانه ملموس عشق است. البته در این حالت بایستی نگرش خود به پول را تغییر دهید، زیرا خرید هدیه، ارزشش را خواهد داشت. در نظر داشته باشید که نیاز نیست هدیه ای گرانقیمت در نظر بگیرید نظیر خرید سرویس طلا.

البته حضور شما در زمان بحران، بزرگترین هدیه برای همسرتان خواهد بود. اگر هر هفته، یک هدیه به همسرتان بدهید، این کار سبب خواهد شد که به دو مرغ عشق تبدیل شده و مخزن عشق تان لبریز گردد. پس یک دفترچه تهیه کنید و ایده‌های خود را برای هدیه دادن یادداشت کنید.

زبان عشق خدمت کردن

زبان عشق خدمت کردن

زبان عشق چهارم: خدمت کردن

اگر زبان عشق همسرتان، ارائه خدمت است، باید کارهایی را انجام دهید که همسرتان دوست دارد؛ کارهایی مثل چیدن میز غذا، شستن ظرف‌ها، جارو کردن، گرفتن دارو. برخی به دلیل فرهنگ خانوادگی، با خدمت کردن و همسریاری مشکل دارند اما بایستی این مدل فکری را فراموش کنید.

برای یاد گرفتن این زبان، از همسرتان بخواهید چهار کاری را بنویسد که علاقه دارد شما در طول روز انجام دهید. تهیه این لیست درخواست سبب می‌شود که تمرکز داشته باشید.

زبان عشق تماس فیزیکی

زبان عشق تماس فیزیکی

زبان عشق پنجم: تماس فیزیکی

اگر زبان عشق همسرتان، تماس بدنی است، بایستی تماس فیزیکی و لمس عاشقانه‌ای نظیر گرفتن دست همدیگر، بوسیدن، بغل کردن و آمیزش جنسی را انجام دهید. در زمان بحران، یکدیگر را بصورت ناخودآگاه بغل می‌کنیم زیرا تماس بدنی، ابزار قدرتمند برای انتقال عشق و علاقه است. فراموش نکنید که بحران‌ها فرصت‌هایی هستند برای ابراز عشق.

این زبان عشق، محدود به ناحیه خاصی نیست و گیرنده های لامسه در تمام بدن وجود دارد. البته این حرف به این معنی نیست که تمام لمس ها با هم یکی هستند بلکه بعضی نقاط برای همسر شما لذت‌بخش‌تر است. اگر می‌خواهید بدانید کدام نقاط برای او لذت بیشتری دارد، بهترست از خودش بپرسید زیرا فقط همسرتان می‌داند که چه لمسی برایش لمس عاشقانه است.

روش کشف زبان عشق

برای کشف زبان خود می‌توانید تست روانشناسی ۵ زبان عشق را انجام دهید. این تست در قالب پرسشنامه ۳۰ سوال ۲ گزینه‌ای است که تقریبا به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

البته ۳ روش تقریبی نیز برای شناخت زبان عشق تان وجود دارد. در نظر داشته باشید که ممکن است دو زبان برایتان یکسان باشد که نشان دهنده دوزبانه بودن شماست :

  1. چه کارهایی را دوست ندارید همسرتان انجام دهد. متضاد همان کارها احتمالا زبان عشق شما است. مثلا زمانیکه به همسرتان شکایت می‌کنید که ما با هم وقت نمی‌گذرانیم، احتمالا نشانه این است که زبان تان، اختصاص وقت است.
  2. چیزی که بیشتر از همسرتان درخواست می‌کنید، احتمالا همان چیزی است که اگر همسرتان برآورده کند، عشقش را به شما ثابت می‌کند. مثلا اگر دائماً از همسرتان می‌خواهید کمدش را مرتب کند، احتمالا زبان شما، خدمت کردن است.
  3. روش ابراز علاقه شما به همسرتان، احتمالا همان روشی است که دوست دارید همسرتان نیز به شما ابراز عشق کند. مثلا اگر دائما بصورت زبانی دیگران را تائید می‌کنید، احتمالا زبان شما، تائید و تشویق است.

چند نکته کوتاه

  1. احتمالا زبان عشق اصلی تا آخر عمر ثابت باشد.
  2. شواهد نشان می‌دهد که ۲ زبان تماس فیزیکی و تائید و تشویق در مردان رایج‌تر است و ۲ زبان هدیه دادن و اختصاص وقت در زنان.
  3. زبان‌های عشق، وابسته به فرهنگ مردم هر منطقه است. مثلا ممکن است نحوه خدمت به همسر در یک فرهنگ با فرهنگ دیگر متفاوت باشد.
  4. نمی‌توانیم همسر خود را مجبور کنیم به زبان عشق ما حرف بزند. ابراز عشق یک تصمیم اختیاری است و فقط می‌توانیم عشق را درخواست کنیم.
  5. اگر مجرد هستید می‌توانید زبان عشق را در ارتباط با خانواده و دوستان تان استفاده کنید. اگر زبان مادرتان تماس فیزیکی باشد، می‌توانید با بغل کردن به مادرتان ابراز علاقه کنید.

دانلود رایگان کتاب ۵ زبان عشق

نظر بدهید

برای ارسال نظر بایستی ثبت نام / ورود کنید

تعداد نظرات: 1